Hoe kan je optimaal profiteren van nieuwe technologiën?


Voortuitgang door technolo-
gische innovatie


“Gefaciliteerd door technologie neemt de klant zelf steeds vaker taken over van de medewerker.”

Technologische ontwikkelingen, zoals chatbots, artificial intelligence, augmented reality en virtual reality hebben in toenemende mate invloed op de retailsector.

Retailers die als eerste inspelen op deze ontwikkelingen creëren een voorsprong. Op macroniveau zal de technologische ontwikkeling invloed hebben op de economische groei, de werkgelegenheid en het inspelen op de vernieuwde klantreis.


Uitdagingen


  • Gebruik maken van intelligente data.
  • Machine learning.
  • Grip krijgen op voorspellend koopgedrag.
  • Efficienter voorraadbeheer.
  • Focus op instore experience, winkel krijgt bredere functie.


Bovengenoemde uitdagingen hebben invloed op de volgende gebieden.


Disruptieve technologieën


Disruptieve technologieën zijn technologieën die de gebruikelijke werkwijzen structureel veranderen. Als je blijft terugvallen op vertrouwde technologieën red je het niet in de retail. Door deze disruptieve technologieën verandert ook onze levensstijl, groeit de hoeveelheid digitale informatie en worden er andere eisen gesteld aan medewerkers.


Negen disruptieve technologieën die bijgedragen aan transformaties en ook steeds meer hun intrede doen in de retailsector zijn:


  • Internet of Things
  • Zelfbesturende voertuigen/drones
  • Robots
  • Artificial Intelligence (AI) en Machine Learning (ML)
  • Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR)
  • Digitale traceerbaarheid van producten en grondstoffen
  • 3D-printing
  • Blockchain (datastructuur)
  • Haptische waarneming (technologie die communiceert met de gebruiker)


Aandacht voor sociale rol


Technologische ontwikkelingen veranderen de maatschappelijke rol van de sector. Spraaktechnologie, Internet of Things, 3D-printers en Virtual Reality maken het bijvoorbeeld steeds vaker overbodig om een winkel fysiek te bezoeken. Als fysieke winkel overleef je door beter in te spelen op sociale rol van je winkel. Ook hierbij komen nieuwe technologien goed van pas. Technologische ontwikkeling bied je ook de kans om in nauw contact te blijven met de consument door middel van digitale kanalen: e-mail, sociale media en mobiele applicaties. Je klantenservice kan je uitbreiden met een virtual agent.


Innovatie


Nederland heeft de reputatie een ideale testmarkt te zijn voor nieuwe producten, diensten, winkelformules en bedrijfsmodellen. Jij kunt hier als retailer gebruik van maken want de Nederlandse consument is altijd op zoek naar productinnovaties en loopt graag voorop.



Werkgelegenheid


De technologische ontwikkeling vormt een bedreiging voor de werkgelegenheid. Automatisering en robotisering leiden tot een daling in het aantal arbeidsplaatsen, ook in de retailer. De vraag naar hoogopgeleide medewerkers stijgt, maar compenseert de dalende vraag naar laagopgeleide medewerkers niet. Toch kan de consument profiteren van een betere prijs-kwaliteitverhouding als je de aan arbeid gerelateerde besparingen doorgeeft aan de consument, Dit versterkt weer je concurrentiepositie.


Slimme winkels


Robotisering en kunstmatige intelligentie worden steeds meer toegepast in de retail. Nederlandse supermarkten lopen hierin voorop. Ze investeren bijvoorbeeld steeds meer in zelfbedieningskassa’s. Die kunnen in grotere aantallen worden geplaatst waardoor klanten sneller kunnen afrekenen. Albert Heijn investert flink in Internet of Things-toepassingen voor de optimalisering van hun dagelijkse activiteiten. Ook zijn er al slimme winkels die de bezoekers herkennen door sensoren en waar de schappen en prijzen worden aangepast aan de sfeer en de dagen van de week. Daarnaast zetten winkels robots in om bijvoorbeeld vakken te vullen of klanten de weg te wijzen. Ook in distributiecentra nemen robots taken over.


Smartspiegels en zelfscankassa


Gefaciliteerd door technologie neemt de klant ook steeds vaker taken over van de medewerker. Eerder noemden we al de zelfscankassa. Maar ook het oriënteren via smartspiegels waarmee variaties van een product worden getoond of het gebruik van apps waardoor producten virtueel in een ruimte komen te staan, kunnen zonder hulp van medewerkers worden gebruikt. Bij bij het online stellen van een vraag zoekt een algoritme naar een eerder getoond antwoord. Pas als er geen antwoord is te vinden, wordt een verkoper benaderd om een vraag persoonlijk te beantwoorden.


Augmented Commerce


Volgens een onderzoek door het betaalplatform Adyen koopt 69% van de consumenten vaker bij een retailer als ze persoonlijke aanbiedingen krijgen via chatbots. Dit cijfer duidt aan dat consumenten steeds meer gepersonaliseerde aanbiedingen en services van jou verwachten. Augmented Commerce zorgt ervoor dat consumenten er steeds meer op vertrouwen dat retailers aan hun persoonlijke behoeften kunnen voldoen.


Zintuiglijke interface


De online omgeving transformeert naar een door beeld en geluid gedomineerde interactieve omgeving. Door spraak aangestuurde digitale assistenten, augmented reality en virtual reality zijn niet meer weg te denken uit het retaillandschap. In de retailwereld wordt al volop geëxperimenteerd om de dimensie ‘gevoel’ toe te voegen aan de hand van haptische technologie, waarbij met een gebruiker wordt gecommuniceerd door middel van beweging, vibratie of luchtstromen.


“Disruptieve technologieën zijn technologieën die gebruikelijke werkwijzen structureel veranderen.”

"Spraaktechnologie, Internet of Things, 3D-printers en virtual reality maken het vaak overbodig om een winkel fysiek te bezoeken.”

Meer lezen over dit thema?

Hieronder vindt u een zorgvuldige selectie van bronnen waarmee u zich nog verder kunt verdiepen in dit thema.

Artificial Intelligence en Mixed Reality in Sales

De ontwikkelingen en het belang van het toepassen van Artificial Intelligence (AI) doen ook meer en meer hun intrede in het salesdomein.

Ken jij de verwachtingen van de klanten?

Deze blog gaat in op het belang van AI, omnichannel en maatwerk om als retailer in het huidige retaillandschap te overleven.

Actuele thema's retail

Onze visie op Retail